Правителството е отстъпило от важна инициатива за ограничаване на пътните инциденти.
Първоначално се предвиждаше въвеждане на изискването всички неплатени глоби по Закона за движение по пътищата да бъдат погасени, преди автомобилът да премине годишен технически преглед. В момента подобно условие съществува само за неплатен данък върху моторните превозни средства (МПС).
Сред ключовите промени са:
- Използването на камерите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за налагане на глоби при превишена средна скорост.
- Намаляване на максималната скорост на магистралите от 140 км/ч на 130 км/ч.
- Разрешаване на 17-годишни водачи да управляват МПС с придружител.
- Фиксиране на глобите за всяко нарушение вместо досегашните плаващи размери.
Отстъпление от ключова мярка
Въпреки всичко, в новия законопроект липсва предложението за блокиране на годишния технически преглед при наличие на неплатени глоби.
„Тази мярка е от съществено значение и я подкрепяме от години. Смятаме, че тя ще има значителен ефект върху събираемостта на глобите и ще намали нарушенията на пътя“, заяви Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите от катастрофи.
Тодоров подчерта, че организацията ще настоява поправката да бъде върната за разглеждане в парламента.
Недостатъчен контрол на скоростта
От асоциацията предлагат също тол камерите на АПИ да се използват не само за засичане на средна скорост, но и за моментна скорост.
„В момента разполагаме с около 120 стационарни камери на КАТ, което е крайно недостатъчно. Ако се включат камерите на АПИ, броят им може да достигне 500, което значително би подобрило контрола върху скоростта по пътищата“, допълни Тодоров.
Асоциацията изразява надежда, че тези мерки ще бъдат обсъдени и приети в рамките на предстоящите законодателни дебати.