Проверката на изправността на моторните превозни средства е задължителна за всички автомобили, за да могат да се движат. Водачът, който управлява автомобил, чиито срок за преминаване на годишен технически преглед (ГТП) е изтекъл, рискува глоба от 50 лева и спиране от движение. Ако е установена неизправност и тя не е отстранена в съответния период, санкцията варира от 50 до 500 лева. При участие в пътнотранспортно произшествие застрахователят може да откаже да покрие щетите на участника в инцидента, който няма валиден технически преглед.
В София само регистрираните автомобили са около 1 милион, като всички тези, които се движат по улиците, трябва да преминават годишен технически преглед. Имайки предвид, че новите автомобили се подлагат на проверка на третата и петата година, последващите технически прегледи стават задължителни на всеки една година.
Главният секретар на Съюза на българските автомобилисти (СБА), Емил Панчев, обяснява, че причината за скока в цената на годишния технически преглед е свързана с инфлацията както и възможното увеличение на възнагражденията на техниците, които извършват тези проверки. Точната статистика за нарастването на заплатите липсва, тъй като за някои техници се увеличават самите заплати, а за други – бонусите за извършен брой прегледи, както и за други предоставяни услуги от СБА.
Също така, има много сервизи, които досега не са свързани със системите на Агенцията “Пътна инфраструктура” с цел автоматично предаване на данните към институцията. Таксата за свързването е еднократна и варира около 1300 лева, според Панчев. Той посочва, че увеличението е забележимо в цялата страна, като в някои градове таксата е скочила още миналата година. При нас цените също са актуализирани от Април.